Arbejdslivet

Selvom det er tilfredsstillende at se udvikling og resultater, så kan det til tider kompromittere balancen mellem arbejde og fritid, og udbrændthed og mistrivsel kan forvandle en iværksætter rejse til en meget kort fornøjelse. I dette blogindlæg deler vi fem håndgribelige initiativer, som du som chef kan tage i brug, for at opnå en bedre balance mellem arbejdet og fritiden, for både dig selv og dine medarbejdere. 

1. Vær et forbillede

Gør ikke som jeg gør, gør som jeg siger! Det fungerer hverken, når vi opdrager vores børn, og succesraten er cirka lige så lav, når man instruerer sine ansatte. 

Undgå at skabe en kultur, hvor det opfattes som en dedikation at arbejde sene aftener eller i fritiden. Undgå at sende arbejdsrelaterede beskeder uden for arbejdstiden. I dag tilbyder langt de fleste chat- og e-mailprogrammer at man kan tidsindstille meddelelser. 

Kilde: Google email

Kilde: Slack

Det bedste man kan gøre er at gå foran som et godt eksempel. Vis dine medarbejdere, at du selv prioriterer en balance mellem dit arbejdsliv og privatliv. 

2. Vær opmærksom på det mentale helbred

I et samfund og en tid, hvor tempoet er højt og tiden knap, er det vigtigere end nogensinde at fokusere på vores mentale helbred. Som arbejdsgiver er det derfor vigtigt at skabe et arbejdsmiljø, hvor de ansatte føler sig trygge ved at italesætte behov, udfordringer og bekymringer. 

Det kan føles stressende og frustrerende, når ansatte har brug for at tage fri, enten på grund af sygdom eller syge børn. Men tænk over din respons, ved sygemeldinger eller barnets første sygedag. Måden du håndterer situationen på kommer alligevel ikke til at ændre omstændighederne i situationen. 

Hvilken af de to beskeder mener du motiverer mest til at komme hurtigt tilbage på arbejde igen? 

3. Prioriter fysisk velvære

Fysisk aktivitet kommer med så mange fordele, og hvorfor ikke skabe en arbejdsplads der motiverer og skaber plads til at få rørt på sig? Det kan være en konkurrence om at nå op på flest skridt over en måned, spørge, om ikke der er nogen som vil med ud på en gåtur til frokost eller arrangere en tur på Padel-banen efter arbejde en dag. Det behøver hverken at være omstændeligt eller dyrt, det kræver bare lidt fantasi. 

Vidste du forresten, at imens udgifter til fitnesscenter og motion ikke kan trækkes fra i skat, så er indretning af motionslokaler i virksomhedens egne lokaler fuldt fradragsberettiget som en almindelig driftsudgift? 

4. Fleksibelt- eller hybrid arbejde?

Vi kan nu alle relatere til, at livet ikke altid er så forudsigeligt og struktureret som man kunne ønske sig. Det kan være børnhaven som har lukket en dag, at nogle af de ansatte har langt til arbejdspladsen eller at nogle måske arbejder mere effektivt, når de har ro omkring sig. 

Overvej derfor om fleksible arbejdstider eller hybrid arbejde er noget som kan fungere for din virksomhed. Det behøver ikke at være enten eller. Du kan for eksempel indføre at mandage og onsdage er hybride dage, hvor de ansatte selv kan bestemme om de vil arbejde hjemmefra. Du kan også indføre fleksible arbejdstider på visse dage. 

I sidste ende handler det jo om hvilke resultater og ikke, hvor mange timer de har været på sin plads. Det kan føles overvældende og skræmmende at åbne op for, men det kan også være en god anledning til at reflektere over, hvor stor en tillid du har til dine ansatte. Følelsen af tillid og forståelse for de ansattes behov og omstændigheder, kan være en utrolig stærk drivkraft, og med til at skabe engagement. 

5. Opfordre til at bruge sine feriedage og tage pauser

Opfordre til og følg op på at dine ansatte bruger deres feriedage og holder pauser i løbet af arbejdsdagen. Det kan være ved at tale om dine egne ferieplaner, at arrangere en stund med kaffe og kage eller noget helt andet. Vi har alle brug for at koble fra og slappe af, særligt når vi sidenhen skal præstere.

Del denne artikel

Related posts